Kto karmi media ?

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Coltrane
Posty: 17740
Rejestracja: 31 marca 2008, 23:47
Lokalizacja: Polska

Kto karmi media ?

Post autor: Coltrane » 25 marca 2014, 10:11

Kto karmi media ?

Czy macie świadomość, że: "Każde medium ma swojego wydawcę lub
nadawcę, ten ma właściciela, który w medium zainwestował, a teraz
chce, żeby inwestycja przynosiła zysk. Sam jest w znacznej mierze
uzależniony od reklamodawców.

Bez pieniędzy z reklam większość mediów nie mogłaby się utrzymać.
Ale reklama oznacza też utratę pełnej niezależności. Bo jak tu opisać
np. aferę korupcyjną w firmie, która w każdej chwili może wycofać
reklamy warte dziesiątki czy setki tysięcy złotych? I który redaktor
naczelny będzie gotowy skrytykować politykę Niemiec, jeśli jego
periodyk jest wśród tych 80 procent polskich gazet, które mają
niemieckiego właściciela?

(...)

Uczmy się korzystać z mediów. Porównujmy. (...) Używajmy Internetu,
który dużo trudniej ocenzurować. Jeśli główne tygodniki
przedstawiają kogoś jako taliba, sprawdźmy na YouTube dlaczego jest tak
znienawidzony. Korzystajmy nie tylko z tradycyjnych mediów, ale i z
anonimowych blogów poważnych autorów, które otwierają na
rzeczywistość czasem zupełnie nieznaną. Szukajmy portali
respektujących nasz system wartości. Czytajmy media katolickie, bo bez
nich nie przekonamy się, że to, czego uczy Kościół jest jak
najbardziej racjonalne. Ale przede wszystkim nie uciekajmy od prawdy. Nie
dajmy się okłamywać, ale i nie chciejmy być okłamywani. Prawda może
boli, ale jest lepsza. Bez niej jesteśmy skazani na totalną klęskę:
narodową, społeczną i osobistą."*

*Fragmenty art. ks. Andrzeja Godynia SDB pt. "O co chodzi z mediami", Don
Bosco 7-8/2012 r.

OPOKA, "Wspieram Dobro w Sieci".


Ps. Powyższy problem dotyczy każdego z nas, starajmy się dotrzeć do
osób, dla których promowanie wartościowych treści jest ważne. Naszym
marzeniem jest finansowanie tych treści poprzez bardzo wiele osób, które
łączy idea obecności w Internecie nauki Kościoła przedstawionej w
sposób rzetelny, nowoczesny i atrakcyjny.

Awatar użytkownika
Coltrane
Posty: 17740
Rejestracja: 31 marca 2008, 23:47
Lokalizacja: Polska

Re: Kto karmi media ?

Post autor: Coltrane » 31 marca 2014, 11:05

Niemiecki koncern medialny Verlagsgruppe Passau działający w Polsce pod nazwą Polskapresse stał się właścicielem 90 procent gazet i portali regionalnych

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta właśnie zgodził się, aby Polskapresse odkupiła od Mediów Regionalnych należących do brytyjskiego koncernu Mecom - wszystkich jego gazet lokalnych, tygodników i portali internetowych. Decyzją polskiego urzędu powstał w Polsce, także regionalnej - monopol informacyjny. Niemiecki monopol.

Dotychczas własnością Polskapresse było 49, 8 procenta gazet i portali regionalnych. UOKiK swoją decyzją pozwolił na przejęcie kolejnych 36, 8 procent.

Decyzja urzędu podporządkowanego rządowi Donalda Tuska oznacza ni mniej ni więcej, jak zdobycie kompletnie monopolistycznej pozycji koncernu, do którego należy m. in. „Dziennik Zachodni”, mocno wspierający autonomistów z RAŚ.

Teraz koncern z bawarskiej Passawy dzięki uprzejmości ich ludzi w Warszawie przejął: „Dziennik Wschodni” (ten musi sprzedać w ciągu roku), „Echo Dnia”, „Gazetę Codzienną Nowiny”, „Gazetę Lubuską”, „Gazetę Pomorską”, „Gazetę Współczesną”, „Głos - Dziennik Pomorza”, „Kuriera Porannego”, „Nową Trybunę Opolską”. Oprócz tego może kupić trzy tygodniki darmowe i dwa płatne oraz 50 internetowych serwisów informacyjnych.

Ta decyzja oznacza, że w niemieckich rękach znalazło się 90 procent czasopism i portali internetowych w regionach, jak łatwo zauważyć, głównie zachodniej i północnej Polski.

W Polsce doszło do sytuacji niespotykane w żadnym kraju europejskim. Monopol informacyjny w regionach, a także bardzo duży w mainstreamie, np. poprzez portal Onet.pl, przeszedł na niemiecką własność. W kraju działają cztery potężne koncerny niemieckie. Bardzo wielu Polaków zaglądając do czasopism nie wie już, czy ma do czynienia z puntem widzenia Berlina, czy Warszawy.

Ekspansja niemieckiego kapitału na naszym rynku mediów może doprowadzić nie tylko do narzucenia obcych kulturowo treści i wzorców komunikowania, ale także do ograniczenia pluralizmu poglądów, opinii czy wartości

– mówił kilka lat temu dla tygodnika „Wprost” Zbigniew Oniszczuk, socjolog i prasoznawca z Uniwersytetu Wrocławskiego.

W sierpniu tego roku poseł PiS Ryszard Terlecki powiedział portalowi Stefczyk.info, że rozmawiał z prezes UOKiK o transakcji, dzięki której niemiecki koncern zdobędzie monopolistyczną pozycję na rynku mediów regionalnych. Dostał wówczas odpowiedź, która go zaniepokoiła. Władze UOKiK wyjaśniły mu bowiem, że badają jaki wpływ na pozycję monopolistyczną będzie miał Polskapresse w całym kraju, a tu - jak na razie - nie dominuje.

Mam złe przeczucia w tym względzie

- powiedział wówczas poseł. I miał niestety rację.

Sławomir Sieradzki/ UOKiK

http://wpolityce.pl/polityka/169470-nie ... gionalnych

Awatar użytkownika
AnnaE
Posty: 2197
Rejestracja: 2 lutego 2007, 22:09
Lokalizacja: Śląsk

Post autor: AnnaE » 31 marca 2014, 15:24

No i po co wydawać kasę na taki urząd? Wcale nie chroni Konkurencji i Konsumenta.

ODPOWIEDZ